بندر «بوسان»، توسعه و رشدیافتگی در طول زمان

برخی کشورها مانند کره‌جنوبی به کشورهای بندری معروفند.ممکن است تعداد بندرهای آنها از دیگر کشورها بیشتر نباشد اما

برخی کشورها مانند کره‌جنوبی به کشورهای بندری معروفند.ممکن است تعداد بندرهای آنها از دیگر کشورها بیشتر نباشد اما فعالیت فقط یک بندر از آنها با فعالیت بنادر کشورهای دیگر برابری کند.

بندر «بوسان» در کره‌جنوبی یکی از این بندرها به شمار می‌رود. فعالیت رو به رشد این بندر موجب شده تا کره‌جنوبی تنها از ترانزیت کالا سالانه درآمد بسیاری داشته باشد.
یکی از عوامل رشد بندرهایی مانند «بوسان» ارتباط برقرار کردن با دیگر بنادر است. بندرهای ایرانی نیز می‌توانند با برقراری ارتباط با بنادر بزرگ جهان رشد و توسعه را پیش روی خود داشته باشند. همچنین درآمد کلانی که حمل‌ونقل کالا برای کشورهایی مانند کره‌جنوبی به همراه دارد امری است که باید مورد نظر کارشناسان قرار گیرد.
بوسان دومین شهر بزرگ کره‌جنوبی پس از سئول به شمار می‌رود. این بندر در جنوب شرقی کره‌جنوبی واقع شده و جمعیت آن ۳/۵ میلیون نفر است. بندر بوسان بزرگترین بندر کره‌جنوبی و پنجمین بندر بزرگ کانتینری جهان است.
گفتنی است این بندر میزبان بازی‌های آسیایی و جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۰۲ میلادی بوده است. بوسان یک شهر فرهنگی، گردشگری و مرکز مهم دانشگاهی در کره‌جنوبی به شمار می‌رود. بندر بوسان ظرفیت تخلیه و بارگیری روزانه ۱۴۶ کشتی را داراست. اداره بندر بوسان در چین و اروپا نیز شعبه‌هایی دارد.
این بندر، فرودگاه و شبکه ریلی نیز دارد. گفته می‌شود بندر بوسان در قرن ۱۵ میلادی تاسیس شده اما در قرن ۱۹ میلادی تاجران ژاپنی در آن به تجارت پرداخته و موجب رونق این بندر شدند.

 

ترمینال‌های بندر بوسان
از ترمینال‌های معروف نشان(برند) بوسان می‌توان به ترمینال کانتینری جیسنگدا (HKT)اشاره کرد که ۱/۴۴۷ متر طول و ۱۵ متر عمق آب دارد و ۱/۷ میلیون TEU را سالانه جابه‌جا می‌کند.
همچنین ترمینال کانتینری یوام۵۰۰ متر طول داشته و ۱۱ متر عمق آب دارد و سالانه ۳۰۰ هزار TEU را جابه‌جا می‌کند.
ترمینال کانتینری سینگامن نیز ۸۲۶ متر طول داشته و ۱۵ متر عمق آب اطراف آن است. این ترمینال سالانه ۷۸۰ هزار TEU را جابه‌جا می‌کند.
ترمینال کانتینری گامان هزار و ۴۰۰ متر طول داشته و ۱۵ متر عمق آب دارد. این ترمینال سالانه ۱/۵۶میلیون TEU را جابه‌جا می‌کند.
ترمینال کانتینری سین سون دا نیز هزار و ۵۰۰ متر طول و ۱۵ تا ۱۶ متر عمق آب دارد. این ترمینال سالانه ۲ میلیون TEU را جابه‌جا می‌کند.

تاریخچه بوسان
بندر بوسان سابقه فعالیت ۱۴۰ ساله دارد. با وجود تلاش بسیار ژاپنی‌ها در جنگ جهانی دوم موفق نشدند این بندر را اشغال کنند. تا مدت طولانی پس از جنگ با ژاپن، بوسان پایتخت کره‌جنوبی بود.
بندر بوسان در خط ساحلی اقیانوس آرام واقع شده و ساحلی عمیق دارد و ارتفاع آب در زمان جزر و مد اختلاف بسیار اندکی پیدا می‌کند. این بندر به ۴ بندر شمالی، شرقی، گام چئون و داداپو تقسیم می‌شود.
بندر بوسان دارای ۲۸/۶ کیلومتر مربع مساحت بوده و ۶ ترمینال کانتینری و یک ترمینال مسافربری دارد.

فعالیت بوسان در سال‌های اخیر
اداره بندر بوسان از افزایش بی‌سابقه حجم عملیات کانتینری در سال ۲۰۱۴ میلادی خبر داد که ۱۸/۶۷۸میلیون TEU بوده است. این میزان بالاترین رکورد در تاریخ بندر بوسان بوده است. حجم عملیاتی یاد شده ۵/۶ درصد نسبت به سال ۲۰۱۳ م افزایش داشته است.
از ۱۸/۶۷۸ میلیون T۹/۲۵ ، TEUمیلیون TEU به بار محلی و ۹/۴۲ میلیون TEU به بار ترانشیپی اختصاص دارد. ۲۲ اسکله در بندر بوسان در حال بهره‌برداری هستند. اکنون حمل‌ونقل بار در پارک لجستیک شمالی با ۱/۷میلیون مترمربع و پارک لجستیک غربی با ۲/۴۸میلیون مترمربع انجام می‌شود. گفته می‌شود اداره بندر بوسان درنظر دارد ۸ اسکله نوین بسازد. ۲ شرکت مرسک، و ام‌اس‌سی که از بزرگترین شرکت‌های کشتیرانی جهان به شمار می‌روند به طور مداوم در بندر بوسان در حال تردد بوده و کشتی‌های این دو شرکت به تخلیه و بارگیری می‌پردازند.

در سال ۲۰۱۵ میلادی بندر بوسان در ۱۹/۴۵ میلیون TEU حمل‌ونقل کانتینری داشته که از این میزان ۹/۳۳۶ میلیون TEU حمل‌ونقل محلی و ۱۰/۱۱۴ میلیون TEU حمل‌ونقل ترانشیپ بوده است. حمل‌ونقل محلی ۰/۹ درصد و حمل‌ونقل ترانشیپی ۷/۳درصد نسبت به سال ۲۰۱۴ میلادی افزایش داشته‌اند.
اداره بندر بوسان (BPA) درنظر دارد ۲۰ میلیون TEUکانتینر باری در سال ۲۰۱۶ میلادی را حمل‌ونقل کند که این هدف‌گذاری افزایش ۲/۸ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی نشان می‌دهد. همچنین اداره بندر بوسان در سال ۲۰۱۶ میلادی روی توسعه Distripark تمرکز می‌کند تا بتواند شرکت‌های چندملیتی لجستیکی بیشتری را جلب کند.
برای افزایش رشد مورد نظر، این بندر در نظر دارد دپاراتمان تجارت بین‌الملل جدیدی را برای تمرکز روی توسعه جهانی شبکه پشتیبانی بندر، فرصت‌های تجاری جدید و پژوهش و تحلیل بازارهای کلیدی و سامانه «بیگ‌دیتا» ایجاد کند.

 

در همین حال، بندر بوسان قصد دارد همکاری‌های خود را با سایر بنادر جهان به ویژه بنادر واقع در کشورهای درحال توسعه تقویت کند.
بندر بوسان با ۵۰۰ بندر و ۱۰۰ کشور در ارتباط است. این بندر مرکز لجستیک بندری در شمال آسیا در قرن ۲۱ میلادی به شمار می‌رود.
اداره بندر بوسان اعلام کرده که احداث پایانه‌های در دست ساخت در «نیو پورت» با سرعت بیشتری در حال انجام است و بهره‌برداری از آنها می‌تواند به افزایش میزان حمل‌ونقل کالا و کاهش ترافیک در ساعت‌های اوج ترافیک کمک کند.
بندر جدید یا New Port در بندر بوسان سالانه ۴ میلیارد و ۲۴۰ میلیون دلار برای کره‌جنوبی درآمدزایی می‌کند و ظرفیت سالانه آن ۱۵/۸۴ میلیون TEU است.
بندر بوسان قدمت تاریخی دارد و سال‌ها برنامه‌ریزی برای رشد آن، این بندر را به جایگاه کنونی خود در ترانزیت و حمل‌ونقل دریایی رسانده است.
در مقابل، بسیاری از بندرهای حاشیه خلیج‌فارس در کشور، جایگاهی مناسب برای رشد و تبدیل شدن به بندرهای پرتردد و رشدیافته در خاورمیانه را دارند. اگر این امر تاکنون رخ نداده است با برنامه‌ریزی بلندمدت و تلاش مستمر می‌تواند جبران شود. بدون شک عواملی مانند جنگ تحمیلی و خساراتی که بر بنادر کشور وارد کرده تاثیرات منفی خود را سال‌ها بر آنها برجا گذاشته است. پس از لغو تحریم‌ها بسیاری از کشتیرانی‌های جهانی عنوان کرده‌اند که قصد تردد، تخلیه و بارگیری در بندرهای ایران را دارند. از طرفی برقراری ارتباط با بنادر پیشرفته و توسعه‌یافته‌ای مانند بندر بوسان می‌تواند توسعه تجارت کشور و روابط تجاری ایران و کره‌جنوبی را درپی داشته باشد.

 

ترجمه و تدوین: صبا رضایی(صمت/تجارت)
منبع: worldmaritimenews. com
www. busanpa. Com
 

ثبت دیدگاه

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.