گامهای موثر صندوق در راستای پیش برد حمایت از صنایع دریایی

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی با اشاره به حمایت وزیر صنعت، معدن و تجارت برای افزایش سرمایه صندوق،

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی تاکید کرد؛

حمایت از کسب و کارهای خرد پایدار مبتنی بر دریا با استفاده از منابع ارزی

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی با اشاره به حمایت وزیر صنعت، معدن و تجارت برای افزایش سرمایه صندوق، بر حمایت از کسب و کارهای خرد پایدار مبتنی بر دریا با استفاده از منابع ارزی تاکید کرد.

عبدالمجید رضوانی در گفت و گو با شاتا، با اشاره به حمایت های وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: سرمایه فعلی ثبت شده صندوق که پیش از این شش میلیارد و  ۸۰۰ میلیون تومان بود با حمایت وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت در این دولت به ۸۱ میلیارد تومان افزایش یافت. همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت از محل صندوق ذخیره ارزی مبالغی نیز به صندوق توسعه صنایع دریایی و دیگر صندوق های حمایتی کمک کرد‌.

وی هدف از راه اندازی این صندوق را کمک به صنایع دریایی عنوان کرد و افزود: صندوق توسعه صنایع دریایی در سال ۸۹ و با سرمایه تعریف شده نسبتا کمی شروع به کار کرد که تعمیر و ساخت شناورها را تحت پوشش قرار داد.

رضوانی با اشاره به اینکه مصوبات بانکی این صندوق در سال ۹۳ حدود ۱۴ میلیارد تومان بود، گفت: این مصوبات در سال ۹۴ به حدود ۳۲ میلیارد تومان و در سال ۹۵ به حدود ۴۵ میلیارد تومان رسید. البته صندوق در سال ۹۵ حدود ۲۵۰ میلیارد تومان معرفی برای اخذ تسهیلات داشت که بانک ها پس از بررسی، ۴۵ میلیارد تومان آن را تصویب کردند.

 پذیرش پرونده برای معرفی به بانک ها تا سقف ۳۰۰ میلیارد تومان

وی گسترش توانایی های صندوق را از مهمترین برنامه های پیش رو دانست و اظهار کرد: در این زمینه با چند شرکت بین المللی نیز مذاکراتی برای راه اندازی صندوق مشترک در خارج از کشور داشته ایم تا بتوانیم در حوزه تخصصی تولید کشتی کشور مثمرثمر واقع شویم. همچنین در سال جاری پذیرش پرونده برای معرفی به بانک ها تا سقف ۳۰۰ میلیارد تومان را در برنامه کاری خود داریم که ۵۰ میلیارد تومان آن به صورت صدور ضمانت نامه خواهد بود.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی، تعمیرات شناور، ساخت شناور، تسهیلات خرید تجهیزات و زیر ساخت ها و تسهیلات سرمایه در گردش را به عنوان چهار زیر مجموعه کاری صندوق معرفی کرد و گفت: تسهیلات ساخت تا ۲۰ میلیارد تومان، تسهیلات تعمیرات تا سقف دو میلیارد تومان، ضمانت برای تعمیرات یک میلیارد تومان و ضمانت برای طرح های دیگر پنج میلیارد تومان است.همچنین ارایه ضمانت نامه بانکی با تاکیدات وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان سرفصل جدید به این چهار حوزه کاری اضافه شده است.

رضوانی با اشاره به این موضوع که سال گذشته در حوزه تعمیرات و تغییر کاربری شناورها ۳۳ پرونده پذیرش شد که ۲۴ پرونده توسط بانک ها مورد تایید قرار گرفت، اظهار کرد: در حوزه ساخت شناور ۲۸ پرونده پذیرش کردیم که ۱۴ پرونده تاییدیه گرفتند‌ و در حوزه تجهیز کارگاه چهار درخواست داشتیم که دو درخواست تایید شد. همچنین در زمینه سرمایه در گردش، هشت درخواست داشتیم که سه درخواست مورد تایید قرار گرفت.

وی مجموع پرونده های تایید شده در سال گذشته را ۴۳ پرونده با ارزش ۲۴۷ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در رابطه با خدمات جدید یک مورد ضمانت نامه به ارزش دو میلیون تومان داشتیم. همچنین در زمینه منابع خارجی یک پرونده به ارزش ۶۸ میلیارد تومان برای استفاده از فاینانس خارجی در صندوق پذیرش شد.

گردش مالی قابل توجه صندوق در سال گذشته

رضوانی میزان درخواست تسهیلات از صندوق را در سال گذشته ۵۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ۲۵۰ میلیارد تومان در حوزه تسهیلات و مابقی در حوزه خدمات دیگر تایید شد که در مجموع بالای ۳۰۰ میلیارد در همان سال مورد تایید قرار گرفت که گردش مالی خوب و قابل توجهی محسوب می شود. همچنین در سال ۹۴ این رقم زیر صدمیلیارد تومان بود.

وی ارایه طرح توجیهی مقبول، توانایی های فنی و امکانات و تجهیزات متقاضی را از مواد مورد بررسی برای ارایه تسهیلات یا ضمانت نامه عنوان کرد و گفت: در همین راستا کارخانه از نظر مالی نیز بررسی می شود که مشمول ماده ۱۴۱ نباشد. همچنین ارایه صورت های مالی شفاف توسط متقاضی جهت اعتبار سنجی به این صورت که حدود ۲۰ درصد وام، باید دارایی و ۲۰ درصد گردش مالی داشته باشد، نیز از شروط گرفتن تاییدیه جهت اخذ تسهیلات یا ضمانت نامه است. از سوی دیگر خود بانک مرکزی نیز شرایطی دارد از جمله اینکه سرمایه اولیه شرکت گیرنده وام نباید از ۱۰ درصد وام کمتر باشد.

مذاکره برای افزایش بانک های ارایه دهنده ضمانت نامه

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی، بانک های صادرات و توسعه تعاون را عمده ترین بانک های همکار صندوق معرفی و عنوان کرد: با این دو بانک حدود ۲۱۰ میلیارد تومان قرارداد عاملیت با قابلیت افزایش ۵۰ درصدی داشتیم و به سمت افزایش تعداد بانک ها در زمینه اخذ تسهیلات نرفتیم اما در حوزه ضمانت نامه با تعدادی از بانک ها وارد مذاکره شدیم.

رضوانی با اشاره به این موضوع که صندوق هم اکنون تا سقف ۲۰ میلیارد تومان برای ساخت هر شناور پرونده پذیرش می کند، گفت: این میزان اعتبار شناورهای زیر صد متر (پنج هزارتنی) را پوشش می دهد ولی برای شناورهای بزرگ تا بالای صدمتر (بالای پنج هزارتن) باید وارد فاز بین المللی و استفاده از سرمایه گذاری خارجی و منابع ارزی شویم. همچنین اگر در ساخت شناور به گردش مالی ۲۰۰ میلیون دلاری معادل ۷۰۰ میلیارد تومان برسیم، کشتی سازی ما از حالت رکود خارج می شود.

وی تفاهم نامه با چین در سال گذشته را در راستای جذب منابع ارزی دانست و افزود: این توافقنامه به صورت فاینانس بود، اما استفاده از بازار سرمایه از فاینانس که بازار پول است، اعتبار بیشتری دارد که ما این استراتژی را در قالب صندوق پروژه جهت پروژه های بالای ۲۰ میلیارد تومان در لیست برنامه های خود برای ورود به بازار شناورهای بزرگ قرار دادیم. همچنین با کشور کره جنوبی نیز وارد مذاکره شدیم تا بتوانیم صندوق مشترک داشته باشیم، اما هنوز قرارداد رسمی منعقد نشده است.

حمایت از شرکت های دانش بنیان و کسب و کارهای خرد پایدار مبتنی بر دریا

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی، با تاکید بر حمایت صندوق توسعه صنایع دریایی از شرکت های دانش بنیان، گفت: هیات مدیره صندوق مصوبه افزایش ۵۰ درصدی یارانه برای شرکت های دانش بنیان را تصویب کرده است. یارانه تعلق گرفته وام این شرکت ها را ۸ درصد می کند‌ یعنی به شرکت های دانش بنیان وام ۸ درصدی و به دیگر شرکت ها وام ۱۲ درصدی تعلق می گیرد.

رضوانی توسعه صنایع دریایی و ایجاد تراکم جمعیتی بیشتر در استان های ساحلی را از مهمترین اولویت های صندوق توسعه صنایع دریایی در سال جدید عنوان کرد و گفت: در زمینه کسب و کارهای مبتنی بر دریا، دو حرکت انجام دادیم که یک سری متقاضیان تسهیلات کوچک را که بیشتر جنبه اشتغال داشتند برای گرفتن وام قرض الحسنه تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان به صندوق کارآفرینی امید معرفی و همچنین حمایت از کسب و کارهای خرد پایدار مبتنی بر دریا را نیز با استفاده از منابع ارزی دنبال کردیم.

 

 

ثبت دیدگاه

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.