ماده 1- به دولت اجازه داده میشود برای مطالعه، تبیین، تنظیم و اعمال انواع حمایت از صنایع دریایی (ساخت، تولید، تعمیر و نگهداری انواع مختلف تجهیزات شناورهای سطحی، زیرسطحی، اثرسطحی و صنایع فراساحلی)، رفع مشکلات و عوامل بازدارنده با رعایت ملاحظات زیست محیطی به شرحی که در اساسنامه خواهد آمد، صندوق توسعه صنایع دریایی که از این پس به اختصار «صندوق» نامیده می شود را به صورت شرکت با سرمایه اولیه چهارصد میلیارد (400.000.000.000) ریال تأسیس نماید.
تبصره 1- اساسنامه صندوق، ظرف مدت دوماه پس از تصویب این قانون، با پیشنهاد مشترک وزارت صنایع و معادن و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
تبصره 2- آئیننامههای اداری و مالی و معاملاتی صندوق و اصلاحات بعدی آنها به تصویب مجمع عمومی صندوق میرسد و شمول قوانین و مقررات عمومی برای صندوق مستلزم ذکر نام میباشد. اعضاء مجمع عمومی شامل وزیران صنایع و معادن، اموراقتصادی و دارایی، راه و ترابری، بازرگانی، نفت، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، جهادکشاورزی و رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور میباشد. ریاست مجمع عمومی برعهده وزیر صنایع و معادن خواهد بود.
تبصره 3- منابع صندوق عبارت است از:
سرمایه اولیه.
درآمد حاصل از فعالیت صندوق.
معادل پنج درصد(5%) عملکرد فروش سالانه شرکت های سازنده شناور و تجهیزات صنایع دریایی (به استثناء صنایع نظامی) که از محل اعتبارات عمومی به مدت دهسال در بودجههای سنواتی سال بعد دولت پیشبینی و به صندوق پرداخت میشود.
ده درصد(10%) هزینه حمل مایعات نفتی و گازی وارداتی و صادراتی که توسط ناوگان غیرایرانی حمل میشود به حساب صندوق واریز میگردد.
تبصره 4- انجام هرگونه عملیات بانکداری که منجر به کسب درآمد شود برای صندوق ممنوع است.
تبصره 5- صندوق مجاز است در جهت تشویق استفاده بیشتر از امکانات ساخت داخل و ایجاد شرایط مناسب در اجراء ماده(34) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به منظور رقابت سازندگان داخلی شناور با رقبای خارجی آنها تا سقف بیست درصد(20%) قیمت بینالمللی شناور مورد مناقصه یا سفارش را به عنوان تعرفه ترجیحی به سازنده داخلی برنده مناقصه بینالمللی منوط به رعایت قانون حداکثر استفاده از توان فنی و مهندسی داخلی پرداخت نماید. مبالغ پرداخت شده از این بابت جزء هزینههای قابل قبول صندوق میباشد.
تبصره 6- در ایجاد و اداره صندوق باید از کارمندان فعلی دولت استفاده شود و از استخدام کارمندان جدید خودداری شود.
ماده 2- شناورهایی که با استانداردهای ملی یا جهانی در داخل کشور ساخته میشوند و دارای مالک ایرانی هستند و در ایران به ثبت رسیده باشند از تسهیلات بلاعوض معادل مالیات بر درآمد پرداختی سالانه شناور مزبور برخوردار خواهند بود. دولت مکلف است تسهیلات اعطائی موردنظر را در قالب وجوه اداره شده در بودجه سنواتی دولت پیشبینی و پرداخت نماید.
ماده 3- دولت مکلف است از محل وجوه اداره شده و به صورت تسهیلات بلاعوض، به شناورهای تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران که دارای گواهینامه معتبر از مؤسسات طبقهبندی پذیرفته شده توسط سازمان بنادر و کشتیرانی میباشند و توسط کشتیسازهای داخلی تعمیر دورهای میشوند، معادل مالیات بر درآمد پرداختی همان سال را به عنوان یارانه به آنها پرداخت نماید.
ماده 4- شناورهای ایرانی و غیرایرانی جهت انجام هرنوع تعمیرات از پرداخت هرگونه حقوق و عوارض بندری جهت ورود به تعمیرگاه های داخلی معاف میباشند.
ماده 5- خرید و ورود مواد، قطعات و تجهیزات لازم که امکان تولید آن در داخل کشور نیست برای ساخت و تعمیر کشتی در داخل کشور توسط شرکت های داخلی سازنده شناور و سازندگان تجهیزات صنایع دریایی بدون ثبت سفارش و گشایش اعتبار اسنادی با مسئولیت و اظهار شرکت متقاضی ساخت و تعمیر مجاز و ترخیص اقلام مذکور نیز با ارائه فاکتور فروشنده مجاز خواهد بود.
ماده 6- برای اشتغال کارشناسان خارجی که مدت اقامت آنها کمتر از دو ماه باشد با درخواست مدیران شرکت های موضوع این قانون که فهرست آنها از سوی وزارتخانههای ذیربط حسب مورد ارائه میشود نیاز به دریافت پروانه اشتغال اتباع بیگانه نمیباشد.
ماده 7- سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلفند، در لوایح بودجه سنواتی منابع ارزی مورد نیاز را تا سقف یک میلیارد (1.000.000.000) دلار سالانه از محل حساب ذخیره ارزی و سایر منابع برای خریداران شناور جهت سفارش به سازندگان داخلی و متقاضیان تعمیر شناور در داخل کشور تسهیلاتی با شرایط زیر اختصاص دهند:
الف)گشایش اعتبار یا صدور مجوز گشایش اعتبار توسط بانک های تجاری حسب درخواست خریداران شناور و تجهیزات دریایی و متقاضیان تعمیر شناور در داخل کشور به نفع شرکت های داخلی به صورت قابل تقسیم، قابل انتقال و یا اتکایی. ب)مدت بازپرداخت تسهیلات مالی برای ساخت شناور دوازده سال و برای شناورهای حمل گاز طبیعی مایع (LNG) هجده سال و برای متقاضیان تعمیرات سه سال. ج)پذیرش شناور در حال ساخت و بهرهبرداری و یا تعمیر و بهرهبرداری به عنوان وثیقه قابل قبول توسط بانک عامل. د)پیشپرداخت ده درصد(10%)مبلغ وام.
ماده 8- شرکت های صادرکننده گاز مایع جهت ایجاد اشتغال و بهکارگیری حداکثر توان ناوگان حمل و نقل گاز مایع و همچنین ساخت شناورهای مربوطه موظفند فروش حداقل سیدرصد(30%)گاز را به صورت تحویل در محل (CIF) در قراردادهای فروش خود منظور نمایند.
ماده 9- نظر به گستردگی صنایع و امور مختلف دریایی کشور در وزارتخانهها و دستگاه های مختلف و به منظور تمرکز سیاستگذاری و ایجاد هماهنگی لازم در جهت بهرهگیری کامل از ظرفیت های کشور در این بخش، شورای عالی صنایع دریایی کشور به ریاست رئیس جمهور (و در غیاب وی معاون اول رئیس جمهور)و عضویت وزراء صنایع و معادن به عنوان دبیر شورا، نفت، امور اقتصادی و دارایی، راه و ترابری، بازرگانی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، جهادکشاورزی، رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور تشکیل میشود. تصمیمات شورای عالی صنایع دریایی کشور پس از تأیید رئیسجمهور لازمالاجراء خواهدبود.
ماده 10- کلیه حمایت های مندرج در این قانون از زمان تصویب به مدت ده سال پایدار خواهد شد.
ماده 11- دولت مکلف است حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از تصویب این قانون آئیننامه اجرائی آن را با پیشنهاد وزارتخانههای صنایع و معادن و بازرگانی و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور تصویب نماید.